• Agenda03 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda01 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda06 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda05 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda07 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda04 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Home
  • Forum
  • Mindfulness & zen
  • Als de liefde niet bestond (voorgelezen bij meditatief moment 16 september 2020) en annotaties uit De tocht van het hart van Dick Verstegen
  1. Dick Verstegen
  2. Mindfulness & zen
  3. zondag 20 september 2020
  4.  Abonneer via e-mail
Als de liefde niet bestond

als de liefde niet bestond
zullen ze stilstaan de rivieren
en de vogels en de dieren

zou het strand de zee verlaten
ze hebben niets meer te bepraten

zou de maan niet langer lichten
geen dichter zou meer dichten

nergens zouden bloemen staan
en de aarde zou verkleuren
overal gesloten deuren
en de klok zou niet meer slaan

dan was heel de vrijerij bedorven
de wereld was gauw uitgestorven

zou de zon niet langer stralen
de wind zou niet meer ademhalen

geen appel zou meer rijpen
zoals eens in het paradijs
als wij elkaar niet meer begrijpen
dan is de wereld koud als ijs

ik zou sterven van de kou
en mijn adem zou bevriezen
als ik je liefde zou verliezen
er is geen liefde zonder jou

Toon Hermans

Uit: De tocht van het hart

Dao is zich altijd vernieuwende levensenergie, constant scheppend. ‘Je ding doen’ is scheppen. Dao doet zich in je gelden als vrijheid en vreugde, in zin en in verbondenheid met alles. Dao is het creatieve in ons en leidt tot een diep inzicht in jezelf en in de wereld. Kun je dit herkennen als Het Leven? Kun je dit herkennen als Jouw Leven?
…….
Want ik heb het over De Weg. En er is geen andere Weg dan mijn leven (voor mij) of jouw leven (voor jou). Dat is een mysterie. Ons leven is De Weg. Wie deze Weg beziet, zijn of haar eigen leven dus, beseft dat de ene Weg niet van enig andere Weg gescheiden is, hoe verschillend het verloop van die wegen ook mag zijn. Hoe verschillend de ingrediënten, de attributen, de rekwisieten, de hoofdrolspelers en de figuranten ook zijn. Hoe verbluffend; alles is één!
…….
Dit is mijn eigen exclusieve weg en toch is zij verbonden en zelfs één met alle andere en al het andere.
Deze eenheid is tegelijkertijd, het Ene, de Bron van al het zijn waaruit alles voortkomt en waarin alle terugkeert. Ons leven en alles wat zich daarin manifesteert, is slechts een uitdrukking van de Bron van al het zijn en die Bron is niets anders dan de vanzelfbeweging van liefde, die in de Hartsoetra leegte wordt genoemd.
……….
Ik kan die liefde kennen, de vanzelfbeweging van liefde die in de Hartsoetra leegte heet. Het is de liefde die in de Bijbel zo mooi beschreven wordt in de eerste brief aan de Korintiërs (vers 13): Ik kan alle wijsheid van de wereld hebben en prachtige verhalen vertellen, ik kan bergen verzetten, alle zeeën bevaren, alle talen spreken en mijn leven geven, ik kan miljoenen op de bank hebben – maar ervaar ik de liefde niet, dan kan mijn hart niet spreken en kan ik geen woord uiten dat iemand raakt. Dan ben ik met stomheid geslagen en onmachtig en opgesloten in wat ik niet van nature ben.
…….
Zo machtig is liefde. De Liefde. Zij manifesteert zich overal waar openheid heerst. Tussen jou en mij, tussen mij en wat me omringt. Daar waar de vanzelfbeweging van het leven kan stromen. Stuur je notie van wat liefde is niet in de richting van het weten, maar laat je hart zich ontfermen over deze notie. Openheid doet de rest.

Uittreksels van: Dick Verstegen. 'De tocht van het hart'. Apple Books.

Reactie
Er is nog geen reactie geplaatst.
Voeg reactie toe
Reacties (0)

Er zijn nog geen antwoorden op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Naam
Uw Antwoord
Captcha
We willen, om de site te beschermen tegen bots en ongeautoriseerde scripts, dat u de captcha codes hieronder invult voordat u uw vraag verstuurt.
  • Fortmanncentrum Mindfulness Nijmegen Banner 1
    Spanning is wie je denkt te moeten zijn.
    Ontspanning is wie je bent.
  • Fortmanncentrum Mindfulness Nijmegen Banner 2
    Zullen we samen
    onszelf zijn?
  • Fortmanncentrum Mindfulness Nijmegen Banner 3
    In de stilte van het denken
    hoorje de antwoorden.

Blijf op de hoogte, meld je aan voor de HFC Nieuwsbrief.

Invalid Input

Invalid Input

Contact

fortmanncentrum logo

Hoofdlocatie

Boeddhistisch centrum Jewel Heart
Hatertseveldweg 284
6532 XX Nijmegen

i hanfortmanncentrum.nl
e info@hanfortmanncentrum.nl
m 06 50 63 32 99

Neem contact met mij op