• Agenda05 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda04 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda01 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda07 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda06 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda03 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Home
  • Forum
  • Algemeen
  • Zenmeester Ikkyu en de yamabushi - tekst gedeeltelijk gelezen bij meditatief moment 14 juli 2020
  1. Dick Verstegen
  2. Algemeen
  3. dinsdag 14 juli 2020
  4.  Abonneer via e-mail

'Op een keer valt een kwaadaardige yamabushi (een asceet die zich in de bergen teruggetrokken heeft om bovennatuurlijke krachten te verwerven) Zenmeester Ikkyu lastig en vraagt hem: ‘Wat is boeddhisme?’
‘De waarheid in je hart,’ antwoordt Ikkyu prompt.'
'Daarop trekt de yamabushi een vlijmscherpe dolk en richt die op Ikkyu’s borst. ‘Goed, laten we dat van jou er dan eens uitsnijden om te kijken of dat zo is.’
Zonder met zijn ogen te knipperen reageert Ikkyu met een gedicht:

De kersenbomen van Yoshino,
klief ze open
en waar zul je dan
de bloesems vinden
die lente na lente verschijnen?

Wat een schitterend verhaal. Ik hoop dat ik ooit ook zo onbevangen, open en to the point op een bedreiging kan reageren. De yamabushi is duidelijk geen vrije geest, maar iemand die vanuit een dogmatisch en geïnstitutionaliseerd standpunt leeft en beoordeelt. Zijn vraag is een kernvraag in een spirituele tweekamp. Zoiets als: Wat is de zin van het leven? Of: Wat is verlichting? Het antwoord van Ikkyu is van een verbluffende eenvoud en zuiverheid. Elke keer dat ik het lees, ontroert het antwoord me weer: De waarheid in je hart. Het getuigt van zoveel openheid, inzicht en ruimte, het laat zoveel individuele vrijheid en spoort zozeer aan tot vertrouwen, zelfonderzoek en bevrijding… Maar op de yamabushi heeft het die uitwerking helemaal niet. Hij voelt zich klemgezet en weet alleen maar te reageren door een dolk te trekken.

Je vindt natuurlijk niets in een uitgesneden hart. Niets anders dan een brij van bloed, aders, pezen, vlees. Dat waar het Ikkyu om gaat, heeft vanzelfsprekend niets uit te staan met de letterlijke liederlijkheid van het voornemen van de bergasceet, die door Ikkyu overigens in een oogwenk op het verkeerde been gezet wordt; in je hart weet je alles, want daar doorzie je je egosysteem, maar leef er maar eens naar. Er zit evenwel nog veel meer diepte en wijsheid in de reactie van Ikkyu. Hij herkent meteen de verstokte dogmatische onvrijheid van de yamabushi en wijst hem daar feilloos op in zijn gedicht.

Wat denk je wel, zegt Ikkyu, jij bent uit op het verwerven van bovennatuurlijke krachten, maar denk je dat je iets van het leven en zijn magie kunt begrijpen als je niet ziet dat alles alleen maar beweging is. De kersenbloesems van Yoshino horen bij die beweging en kunnen uitsluitend in die beweging uit de knop komen. Ze maken deel uit van een vanzelfgaand proces dat in geen enkel hokje te vatten is. Het is een compleet mysterie. Geef je egoplaatjes op! Met jouw dogmatische ‘messentrek-visie’ kun je niet waarnemen wat jou blokkeert en kun je niet zien welke onmetelijke diepten en mogelijkheden ons bestaan kent. En je kunt ook niet zien dat slechts het toelaten van de eeuwige open beweging van verandering – als was het een onmetelijke en oneindige rivier – je in staat stelt de waarheid in je hart te vinden. Alleen uit dit Niets, alleen uit deze Leegte kan de volheid van het leven ontstaan en kunnen bloemen van inzicht opbloeien.

Het verhaal vertelt, voor zover ik weet, niet of de blokkades van de yamabushi wegvallen na de interventie van Ikkyu. Maar dat doet er niet echt toe. Wij zijn allemaal zélf tot op grote hoogte yamabushi’s. Het gaat om onszelf. Kan ik, ondanks mijn eigen verstoktheid, aanvoelen en ervaren dat het allemaal gaat om wat er gebeurt tussen wat ik wezenlijk ben (beweging, liefde, licht) en wat er om ons heen is. Die permanente stroom van ontmoetingen en de bereidheid die steeds weer ten volle met aandacht aan te gaan – dat is vertrouwen en ja zeggen tegen het leven.

Uittreksel van: Dick Verstegen. 'De tocht van het hart'. (met enkele kleine aanpassingen)

Reactie
Er is nog geen reactie geplaatst.
Voeg reactie toe
Reacties (0)

Er zijn nog geen antwoorden op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Naam
Uw Antwoord
Captcha
We willen, om de site te beschermen tegen bots en ongeautoriseerde scripts, dat u de captcha codes hieronder invult voordat u uw vraag verstuurt.
  • Fortmanncentrum Mindfulness Nijmegen Banner 1
    Spanning is wie je denkt te moeten zijn.
    Ontspanning is wie je bent.
  • Fortmanncentrum Mindfulness Nijmegen Banner 2
    Zullen we samen
    onszelf zijn?
  • Fortmanncentrum Mindfulness Nijmegen Banner 3
    In de stilte van het denken
    hoorje de antwoorden.

Blijf op de hoogte, meld je aan voor de HFC Nieuwsbrief.

Invalid Input

Invalid Input

Ongeldige invoer

Contact

fortmanncentrum logo

Hoofdlocatie

Van Slichtenhorststraat 81
6524 JL Nijmegen

i hanfortmanncentrum.nl
e info@hanfortmanncentrum.nl
m 06 50 63 32 99

Neem contact met mij op