• Agenda01 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda07 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda03 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda06 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda04 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Agenda05 Mindfulnes Nijmegen Fortmann Cursussen
  • Home
  • Over ons
  • Klachtenregeling

Klachtencommissie

1. Samenstelling

De klachtencommissie van het Han Fortmann Centrum bestaat uit minimaal drie leden van het bestuur van de Stichting Han Fortmann Centrum, die uit hun midden een voorzitter benoemen. Het secretariaat van de klachtencommissie wordt behartigd door het Han Fortmann Centrum.

De huidige klachtencommissie van het Han Fortmann Centrum bestaat uit de volgende personen: Dhr. Peter Kooij (voorzitter), Dhr. Ted van Rijt, en Dhr. Jacques van Hees. Indien zij dit wenst kan de commissie zich laten bijstaan door externe deskundigen. Wijzigingen in de samenstelling van de klachtencommissie van het Han Fortmann Centrum worden gepubliceerd op de website van het Han Fortmann Centrum.

2. Bereikbaarheid

De commissie is bereikbaar als volgt:
Secretariaat Han Fortmann Centrum t.a.v. de Klachtencommissie
Weezenhof 6758
6536 BK Nijmegen
Telefoon: 06 - 50 63 32 99
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


3. Procedure bij klachten

3.1 Bevestiging

De ontvangst van een eventuele klacht wordt door de commissie zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen twee weken (10 werkdagen) aan de cliënt (klager) bevestigd. Klachten kunnen alleen schriftelijk worden ingediend*. Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen.

3.2 Wederhoor

De klachtencommissie zal aan de bij de klacht betrokken docent of medewerker (aangeklaagde) zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen twee weken (10 werkdagen) de klacht schriftelijk voorleggen en hem of haar om zijn of haar schriftelijke reactie vragen.

3.3 Toelichting

De commissie stelt klager en beklaagde in de gelegenheid te worden gehoord over wat in de klacht is verwoord. Op verzoek van de klager, de aangeklaagde of de commissie kunnen partijen samen dan wel apart van elkaar worden gehoord. Indien de partijen samen gehoord worden dienen beide partijen daartoe toestemming te geven. Klager en aangeklaagde kunnen zich laten bijstaan door een raadvrouw of –man. Zij dienen hierop door de klachtencommissie gewezen te worden bij de schriftelijke uitnodiging voor de hoorzitting.

3.4 Oplossing

De commissie streeft er in eerste instantie naar om tot een oplossing te komen waarin de waarden en criteria van beide partijen worden gecombineerd en waar beide partijen vrede mee hebben.

3.5 Externe deskundigen

De commissie kan zich laten bijstaan door deskundigen.

3.6 Geheimhouding

De commissie en eventuele externe deskundige zijn tot geheimhouding verplicht.

3.7 Afhandeling

Een klacht wordt binnen zes weken (30 werkdagen) door de commissie afgehandeld, in die zin dat de commissie een uitspraak doet waarbij zij een van de onder punt 4 genoemde maatregelen neemt.

4. Mogelijke maatregelen klachtencommissie

De commissie heeft beschikking over de volgende maatregelen:
a. Verklaring van oplossing De commissie kan een klacht opgelost verklaren.
b. Ongegrond verklaring De commissie kan een klacht ongegrond verklaren.
c. Advies De commissie kan de partijen een vrijblijvend advies geven.
d. Bemiddeling De commissie kan de klager en de docent of medewerker verzoeken om een bemiddelingstraject te starten hetzij begeleid door de commissie zelf, hetzij begeleid door een door de commissie aan te wijzen onderhandelaar.
e. Bindend advies De commissie kan de docent of medewerker een bindend advies geven.
f. Berisping De commissie kan de docent of medewerker berispen.
g. Tijdelijke schorsing De commissie kan de werkzaamheden van de docent of medewerker tijdelijk opschorten.
h. Definitieve schorsing De commissie kan de werkzaamheden van de docent of medewerker van het Han Fortmann Centrum definitief beëindigen.
De commissie zal altijd een van deze maatregelen nemen als reactie op een klacht.

5. Mogelijkheid tot beroep.

Als degene die bezwaar heeft aangetekend het niet eens is met de beslissing, die is genomen op het bezwaarschrift, kan hij/zij binnen vier weken (20 werkdagen) bij een erkend mediator, Mw. J.H. van Bakelen, wonende te Nijmegen, in beroep gaan tegen de beslissing.

Het beroep wordt schriftelijk ingediend. Mevrouw J.H. van Bakelen is onafhankelijk van het Han Fortmann Centrum en bezit kennis betreffende het werkterrein van het Han Fortmann Centrum.

Het beroepschrift is ondertekend en bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep wordt ingesteld en de gronden van het beroep. Het beroepschrift dient vergezeld te gaan van het oorspronkelijke bezwaar met alle bijlagen en de bestreden beslissing. Waar nodig vraagt de mediator informatie bij de klachtencommissie.

Het beroep wordt  in behandeling genomen nadat de genoemde stukken  zijn ontvangen. De mediator stuurt één exemplaar van het beroepschrift aan de voorzitter van de klachtencommissie met het verzoek om een reactie of verweerschrift.

De mediator stuurt de indiener van het beroep binnen 14 dagen na ontvangst van het beroepschrift een ontvangstbevestiging.   De mediator kan besluiten een beroepschrift schriftelijk af te handelen. De indiener van het beroepschrift wordt tenminste 14 dagen van tevoren in kennis gesteld van de behandeling van zijn beroepschrift en uitgenodigd om het beroepschrift mondeling toe te lichten. De voorzitter van de klachtencommissie zal worden uitgenodigd om een vertegenwoordiger van de klachtencommissie het overleg te laten bijwonen.

De mediator kan een inhoudsdeskundige uitnodigen om aanwezig te zijn ter vergadering, dan wel verzoeken vooraf schriftelijk zijn/haar mening te geven over het beroepschrift.

De indiener van het beroep en de klachtencommissie kunnen zich laten bijstaan. De partijen worden in elkaars aanwezigheid gehoord.

De  mediator is verplicht tot geheimhouding van al datgene dat zij bij de uitoefening van haar taak te weten is gekomen.     De mediator is bevoegd om uitspraken te doen, waarin zij een oordeel geeft over de juistheid en de billijkheid van de wijze, waarop de inhoudelijke en procedurele regels zijn toegepast door de klachtencommissie. De uitspraak van de mediator is bindend voor de partijen en wordt schriftelijk en met redenen omkleed meegedeeld aan de partijen.

6. Verslag

De voorzitter brengt jaarlijks t.b.v. het jaarverslag van de Stichting Han Fortmann Centrum, in geanonimiseerde vorm, schriftelijk verslag uit van de werkzaamheden van de klachtencommissie.

* De in de procedure genoemde termijnen kunnen verlengd worden in verband met vakantie of ziekte van de betrokkenen of de commissieleden. De betrokkenen worden hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld.

Kennismaken met een cursus en de docent?

kennismaken

Voor veel cursussen wordt een zgn open les verzorgd. Deelname aan deze open lessen verplicht je niet tot cursusdeelname.

De meeste open lessen zijn gratis, soms wordt een kleine vergoeding tot max. € 10,- gevraagd.
Een ideale manier als er twijfel is.
Laat je ons wel weten of je mee wilt doen?

Kijk hier voor de open lessen en meld je vrijblijvend aan.

Kom ik in aanmerking voor een vergoeding?

zorgwijzerBij een zorgverzekering met aanvullende dekking heb je bij sommige verzekeraars recht op vergoeding van de kosten die een mindfulness-training met zich meebrengt. Dit gebeurt onder de noemer alternatieve geneeswijzen, preventieve cursussen, psychologische hulp of psychosociale hulp.

Kijk hier of je zorgverzekeraar een vergoeding biedt.

Blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, meld je aan voor de HFC Nieuwsbrief.

Invalid Input
Invalid Input
  • Fortmanncentrum Mindfulness Nijmegen Banner 1
    Spanning is wie je denkt te moeten zijn.
    Ontspanning is wie je bent.
  • Fortmanncentrum Mindfulness Nijmegen Banner 2
    Zullen we samen
    onszelf zijn?
  • Fortmanncentrum Mindfulness Nijmegen Banner 3
    In de stilte van het denken
    hoorje de antwoorden.

Contact

fortmanncentrum logo

 


Centrum de Appel

Groesbeekseweg 428
6523 PP Nijmegen
i hanfortmanncentrum.nl
e info@hanfortmanncentrum.nl
m 06 50 63 32 99

Neem contact met mij op

Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Ongeldige invoer